اگر اهل حماسه نیستی لااقل حماسه کش نباش

گره، میلاد دخانچی،‌ ایران، تورنتو، انقلاب و سبک زندگی

33 Responses to

پرونده مرحله اول اپیکباز به زودی بسته خواهد شد

  1. منادی says:

    پس چرا شما جز مدرسین کارگاه ها نیستید؟

  2. من says:

    من شما تهرانی ها رو به خاطر امکاناتتون نمیبخشم

  3. مهاجر says:

    کامران نجف زاده توی صرفا جهت اطلاع این هفته می گفت تهرونیا خانواده ی تناردین! وبقیه ی شهرا کوزت!!آخه من چه جوری خودمو برسونم فرهنگسرای رسانه میدون ولی عصر تهرون
    کاش این مدرسین محترم وقتی هم برای شهرستان ها میذاشتن یا حداقل از محتوای کارگاه ها ما هم با خبر میشدیم مثلا به صورت مجازی

  4. 255815 says:

    سلام
    “من” و “مهاجر”عزیز، امروز دراین کارگاه شرکت کردم
    کل مبحث در سه تیتر قابل خلاصه است
    ۱- بحث روی تئوری کار مستند سازی مثل: ساختار، کلمات کلیدی در کار مستند و …
    ۲- نشان دادن قسمتهایی از مستندهای آقای فاروقی مثل گره، مستند هندوستان و مستند چین و بحث روی اونها
    ۳- پرسش و پاسخ که بیشتر میتوان گفت بحثهای این کارگاه حول تهیه و پیش تولید بود
    درکل به دلیل ، اصطلاحا، اینکاره بودن آقای فاروقی مطالب خیلی ملموس بود
    اما رفقا هیچ چی جای مستند دیدن رو نمیگیره
    عوض خوردن غذا مستند ببینیم
    جنبش مستند بینی!!!

  5. 255815 says:

    اما آقاید خانچی بچه ها از مطالب دست چین شده و کاربردی کلاس شما راضی تر بودند…!

  6. سیده زهرا says:

    سلام منم مثل ۲۵۵۸۱۵محترم فکر میکردم مطالب کاربردی نیست ولی یه خورده ای بعد کلاس روش فکر کردم ,دیدم شاید نوع تفکر ما و ساختار فکری ما خیلی شبیه به ایشون نباشه (آقای فاروقی) و هر چند ایشون بیشتر خاطره گویی کردن و کلمات رو به صورت آهنگین کنار هم آوردن و این کارشون جالب هم بود اما لابلای صحبت هاشون یه سری حرفهایی داشتن که آدم رو به فکر ببره,هر چند ایشون فقط وضعیت رسانه ای موجود رو به نقد کشیدن و نگفتن خود ایشون برای روبراه کردن این وضعیت چه کارهایی انجام دادن یا چه ایده ای دارن…ما بچه انقلابی ها حتی اگه یه اشاره کاربردی هم بشه تا آخرش میریم…در کل تلاش بچه های بام قابل تحسینه ,التماس دعا

  7. 255815 says:

    باید به گفته های خانم سید زهرا اضافه کنم که شخصا از صبحانه بام هم حظ چشایی برد،م هم بصری، هم بویایی، هم شنوایی؛ آخه احوالپرسی بچه ها با هم یه حال حوای خاص و خوبی داشت….

  8. 255815 says:

    تصحیح میکنم: هوای!!!!!!^_^

  9. aref says:

    سلام بر دوستان مخصوصا کسایی که تو این کارگاه شرکت کردند
    راستش من خیلی خیلی خیلی… علاقه داشتم در این کارگاه شرکت کنم که متاسفانه نشد
    خواستم ازتون یه خواهش کنم و اونم اینکه یه خلاصه ، صوت یا هر چیز دیگه ای از کلاس رو که احساس می کنید می تونه برای بقیه مفید باشه در اختیار دوستان قرار بدبد
    ممنون از لطفتون
    خداخیرتون بده

  10. aref says:

    ضمنا خوشحال میشم هرکدام از دوستان مطلب یا پیشنهاد خاصی در مورد کارگاه های مستند سازی که شرکت کردند یا جایی روکه سراغ دارند در اختیار بقیه قرار بدهندو معرفی کنند
    اصلا خدا رو چه دید شاید خود همین به اشتراک گذاشتن ها شروع یه بحث جدی برای بحث مستند سازی یا به طور کلی رسانه انقلابی باشه که از همین جا پیشنهاد شروع این بحث رو در همین سایت به آقا میلاد میدم
    یاعلی

  11. aref says:

    سلام
    چه خوبه که هرکدوم از دوستان مستند هایی رو که دیدند و تایید میکنن به دوستان معرفی و پیشنهاد کنند
    در راستای جنبش مستند بینی ۲۵۵۸۱۵
    ا

    • 255815 says:

      سلام
      اولینش مستند. home یا خانه اس
      اتفاقا دیدم که دیروز شبکه دو این مستند فوق العاده رو گذاشته بود.
      بعدی مستند دکترین شک هستش که البته زبان اصلیه و به درد بچه های محقق میخوره
      بعدی مستند ایرانیه تینار کار آقای مهدی منیری…
      حوزه تمامی این مستند ها با هم متفاوت ودیدگاهشون مختلفه واسه همین دیدنشون رو پیشنهاد میکنم.

      البته آقای دخانچی استادن خودشون و بهتره ایشون هم ما را ارشاد بفرمایند

  12. sh.s says:

    سلام دوستان
    آقای فاروقی درجواب کسی که پرسید(جایگاه مخاطب کجاست؟)گفتند:(نقل به مضمون)اگه قراره مخاطب ماسبزی پاک کنه وفیلم ببینه می خوام نبینه!
    درواقع به گفته شهیدآوینی فیلمسازها به جز اندکی یا برای جشنواره یابرای منتقدان ویابرای گیشه فیلم می سازندوعده ای هم توقع جوایز آن ور آبی دارند! مصداقش بماند برای بعد
    اما این مردم عادی هستند که به ایران وانقلاب هویت وموجودیت بخشیده اندوسینمای ما قدرت جذب این مردم را ندارد
    اماافسوس خوردن فایده ای ندارد باید آستین بالا زد
    لطفاایده بدهید:
    .
    .
    .

    • aref says:

      سلام
      شما که این ایده خوب رو فرمودید پس خودتون شروع کنید
      یه وبلاگ بسازید درباره همین موضوع اونوقت از دوستان بخواید که اونجا نظرات رو به اشتراک بگذارند
      یاعلی

    • Sanam says:

      بیشترین انتقاد آقای فاروقی به نحوه ی قضاوت صدا و سیما در مورد مخاطبین آثار هنری بود، ایشان از این بابت ناراحت بودند که تلوزیون در تمامی این سال ها سطح توقع مردم رو به شدت پایین آورده که به راحتی جذب سریال های کره و سریال های شبکه هایی مثل فارسی وان و امثالهم میشن

      یعنی عده ای که دوست دارند فکر نکنند و فقط ببیند و تمام

  13. 255815 says:

    من صوتی های بی کیفیتی دارم از جلسه و اگه بانی هاش راضی باشند میتونم با کمال میل اونها رو در اختیار شما بگذارم. ولی نمیدونم راضی هستند یا خیر?!

    • aref says:

      سلام
      پس شما یه لطف کنید جلسه بعد اجازه انتشارش رو سوال کنید یهنی اجازشو بگیرید
      ممنون

  14. aref says:

    سلام
    آره ممنون میشیم از اقای دخانچی خودشون در معرفی مستند راهنمایی بفرمایند

  15. هدی says:

    کاش میشد این کلاسا یه جوری به دست ما راه دوریا هم برسه. مثلا میشدفیلم کلاسارو یاحتی صداشو بذارید ،مادانلود کنیم عالی میشد……نمیشه که این همه تهرانیا خوش به حالشون باشه!!!!!!!!!!!
    ‍بس ماچیییییییییییی؟

  16. aref says:

    سلام
    باز هم عاجزانه از دوستانی که در کارگاه مستندسازی شرکت می کنند خواهش می کنم بقیه رو از مطالب کلاس بی بهره نگذارند حداقلش اینه که می تونید یه وبلاگ بزنید و خلاصه ای از مطالب کلاس رو که خودتون نوشتید اونجا بذارید
    این بهترین کاره برای به اشتراک گذاشتن ایده ها
    پس یاعلی…

  17. طیبه says:

    سلام
    جلسه ی دوم کارگاه اولین جلسه ای بو دکه من شرکت کردم و چون جلسه ی اول رو ازدست دادم الان دقیقا می دونم دوستانی که راهشون دوره چقدر دلشون میسوزه.من در توضیح جلسه ی امروز فیلم هایی که استادعطارپور بهمون نشون دادن رو معرفی میکنم اگه آقای دخانچی این کامنتو تائید کردن به این معنیه که میشه این بحث رو اینجاداشته باشیم دیگه، پس بعدش توضیحات بیشتر رو میگم. اگر هم تائید نشد،نشده دیگه حق دارن خوب.
    مستند اول خلیج فارس بود که مستند آرشیوی محسوب میشه
    دومی پرنیان بود که به تعبیر استاد مستند شاعرانه محسوب میشه و سومی مستند ایران در اعلان بود که این یکی هم آرشیوی بود البته استاد عطار پور تهیه کنده ی این کار بودن.

  18. 255815 says:

    سلام
    گمون میکنم برای من چنین کاری(نوشتن مطالب در وبلاگ)به علت کمی وقت، مقدور نباشه امابه هر حال کارگاه ها بیشتر در حیطه پژوهش و بررسی اسناد هستند و تاکنون به تکنیک پرداخته نشده

  19. sh.s says:

    سلام
    ازدوری راه ننالیدوبهانه نیاوریدازتنبلی خودبنالید
    دراین کلاسهایکی ازبچه هاهربارباتمام گرفتاری اش ازاصفهان میایدآن هم باکلی انگیزه!بچه های دیگرهم همه فعال وگرفتارنداماچون برایشان اهمیت دارد با کلی انرژی شرکت می کنندتااینجاهم کلاسها خوب بوده وقراره کلاس عملی وفیلمبرداری باهندی کم هم درانتهای این کلاسهابرگزارشود

  20. مهدی حسینی says:

    سلام.داداش این که فیلتره.ممکنه یه جای باز بذاریش؟ (آپلودش کنی).لطف کنی ممنون می شیم.اصلا در مورد چی هستش؟
    یا علی مدد

  21. nonba says:

    هین سخت تازه بگو تا دو جهان تازه شود…
    سه راه حل پیشنهادی توسط آقای پناهیان برای تحول در عرصه فیلمسازی:
    دوشنبه ۸ آبان ماه/ دانشکده صدا و سیما

    ۱+ در اول انقلاب ما ارتشی داشتیم که به تنهایی نمی‌توانست مقاومت کند در برابر تهاجم نظامی دشمنان. در کنارش سپاه ساختیم، ارتش را هم منحل نکردیم؛ از این ارتش، برخی، در زمان طاغوت خدمت به آن فرهنگ می‌کردند. در آن فضا درست شده بودند، برای ژاندارمِ منطقه بودن درست شده بودند؛ نه یک جنگ تمام عیاری که تمام جهان بخواهد تحمیل بکند. سپاه هم کفایت نکرد، بسیج به میدان آمد. بسیج و سپاه دو عنصر مکملی شدند که آن بدنه‌ی با ظرفیت ارتش هم احیا شد. اصلا شما به سینمای غیر دینی هم دست نزنید، با درست کردن یک جریانی در کنارش، و با تعمیم دادن جریان تولید محصول توسط عموم جوانان علاقه‌مند ـ مثل اتفاقی که در بسیج افتاد ـ می‌توانید مشکل را حل کنید. این راه اصلی است. که البته این راه اصلی به دو شیوه‌ی اساسی باید انجام بگیرد:
    یکی حمایت های اثربخش است، حمایت‌های حساب‌شده از فیلم فاخر و خوب انجام بگیرد. هرکسی طلبه شد، لزوما مشاور خوب و تهیه‌کننده خوب برای یک فیلم سینمایی نخواهد بود. دوستان من، من به شما عرض بکنم، و هرکسی دارای اعتقادات و گرایشات مذهبی شد، حتی پیرو ولایت فقیه شد، و حتی اهل دفاع مقدس شد، حتی خودش زمانی در جبهه بود، لزوما فیلم دفاع مقدسی خوب نخواهد ساخت. ما باید آنجا شروع کنیم به چالش کردن. من گاهی اوقات که به انتقاد از فیلم‌های خوب می‌پردازم برای این که می‌خواهم استاندارد فیلم‌های خوب پایین نیاید، فیلم‌هایی که خودشان مدعی هستند خوب هستند. میگن: آقا این فیلم ساخته شده زیرآب جمهوری اسلامی را می‌زنه! می‌گویم خوب باشه، ساخته شده، من چه کار کنم؟ شما فکر می‌کنید این فیلم چقدر اثر دارد؟ چقدر ارزش دارد ما وقت خودمان را صرف کنیم برای نقد آن؟! دغدغه‌ی ما باید این باشد که اگر از یک فیلم خوب می‌خواهد حمایت شود، آیا با ملاک‌ها و معیارهای درستی این حمایت صورت گرفته؟ یا ما احساس می‌کنیم قحطی وجود دارد که هر کسی کمی بوی اسلام و انقلابی‌گری میداد باید تمام امکانات سینما را در اختیارش قرار داد؟! یک کسی اگر علاقه به حزب‌الهی گری داشت، آیا این کافی است برای اینکه فیلم انقلابی بسازد؟ به خدا نه…
    روش دیگری که باید در این زمینه اتخاذ بشود این است که آموزش عالی هنر را ما باید به صورت بنیادین در آن تحول ایجاد کنیم…من به شما بگویم کسی که بخواهد فیلم دینی بسازد ابتدا باید یک سال، لااقل، دو سال دین‌شناسی خودش را تقویت بکند، انسان‌شناسی دینی خودش را تقویت بکند، جامعه‌شناسی دینی خودش را تقویت بکند، تا بفهمد چه می‌خواهد بگوید، برای که می‌خواهد حرف بزند؛ بعد برود با این ابزار آشنا شود. او خود به خود نه تنها خط تولید فیلم‌های فاخر دینی را راه خواهد انداخت، بلکه به خلاقیت و نوآوری خواهد رسید. در عرصه‌ی فیلمسازی برای پیام انقلاب اسلامی بی‌نظیر خواهد بود…آیا یک فیلمساز حق دارد کمتر از آوینی از مطالعات دینی برخوردار باشد؟…اگر کسی می‌خواهد فیلمساز شود باید بداند که فیلم را برای چه می‌خواهد بسازد، برای چه کسی می‌خواهد بسازد و در فیلم چه می‌خواهد بگوید…آموزش عالی هنر باید متحول بشود.

    +۲ و بعد کار دیگری که باید انجام شود این است که تعداد هنرمندان باید افزایش پیدا کند، از میان علاقه‌مندان و عالمان دینی، عالم دینی شدن هم نیازی به این ندارد که طرف طلبه شود…هر چند ریزش‌هایی وجود داشته باشد و همه‌ آنها به نتیجه نرسند، اما باید امکان رقابت را افزایش داد…اتفاقی که در بسیج و دفاع مقدس افتاد، این اتفاق باید در بسیج و سینما هم بیفتد، منتها اینجا دیگر یک جای تخصصی است، من به شدت مخالف این هستم که هرکسی علاقه‌مند بود و ذوقی داشت در این عرصه، کار به او سپرده شود…

    +۳ بعد از اینکه این تعمیم صورت گرفت یک اتفاق مبارک دیگر هم باید بیفتد: نهادهای تولیدکننده فیلم، باید از نهادهای دولتی، و نفراتی که شخصا اقدام می‌کنند به فیلم‌سازی باید تغییر پیدا کنند به موسسات و گروه‌های تخصصی در موضوعات مختلف و با ابزارها و روش‌های مختلف و اینها در جامعه هویت پیدا کنند. نه مدیران و بخش‌های دولتی توانایی اصلاح وضعیت فیلمسازی در کشور و ارتقا آن را دارند، نه افراد به تنهایی می‌توانند این کار را بکنند.همانطور که می‌گویند فیلم هنر هفتم و جامع بسیاری از هنرهاست، جامع تخصص‌هایی است که فیلم را شکل می‌دهند؛ خودخواهی است اگر کسی بخواهد به تنهایی فیلم بسازد. باید جمع‌هایی شکل بگیرند، نهادهای کوچک مردمی برای ساخت و تولید فیلم شکل بگیرند. و مردم بدانند محصول کدام کانون فیلمسازی را دارند نگاه می‌کنند، نه محصول کدام شخص را! اگر به صورت کانون شد، آنوقت آدم انتظار دارد در این کانون عناصر فکری حضور داشته باشند، عناصر اجرایی جایگاه خودشان را پیدا کرده باشند، عناصری که در بخش‌های مختلف هنری توانمندی دارند جایگاه خودشان را داشته باشند. ما گروه‌های فیلمساز داشته باشیم. نه کار دولتی نتیجه می‌دهد، نه کار شخصی نتیجه می‌دهد. شما باید افرادی را با توانایی‌های مختلف، هم‌عقیده و هم‌جهت با خودت پیدا بکنی، دور یک میز بنشینید. و وقتی که یک گروهی ساخته شدند، یک کانونی شناخته شد، اعضا علمی آن کانون شناخته شدند، اعضا فنی آن شناخته شدند، بعد با آن کانون قرارداد بسته می‌شود؛ نه با یک فرد خاص به نام تهیه‌کننده…شما از دوران دانشجویی هم گروهی‌های خودتان را پیدا کنید…هیچ‌وقت یک مدیر در رسانه نمی‌تواند نقش گروه علمی، برنامه‌ریز و طراحی ایده را بازی کند؛ مدیر باید مدیریت خودش را انجام دهد، الان همه دارند همه کار می‌کنند…

  22. زکیه دوستی says:

    سلام ، خداقوت ، یک سئوال داشتم قرار نیست مطلب جدیدی روی صفحه سایتتون قرار بگیره ؟ میشه یک اطلاعاتی در مورد مستندهای جشنواره حقیقت وبرترین هاش روی سایت بذارید ؟ ممنون

  23. سلام.منتظر آپیم!
    یا علی مدد

  24. farateh says:

    سلام
    امیدوارم حال همه خوب باشه

    من میگم بیایین در مورد اقای ستار بهشتی وبلاگ نویس صحبت کنیم.که کشته شد(دور از جون همه)..که چی شد؟ چرا؟ چیکار کرده بود؟
    موضوعی که کسی حاضر نیست در موردش توضیح بده…حداقل در حال حاضر..

    خداقوت

  25. عون says:

    فقط محض رضای خدا هم با فارسی سازگارش کن هم با فونت خوب که بشه راحت خوند و نوشت…ایدکم الله